Vi avslutade, som du minns, i de halvutforskade vattengrottorna vid 1 på kartan nedan och just där vi slutade med att något monster kastade sig mot oss. Varelsen visade sig vara någon slags tentakelfylld böldmassa som direkt slängde sig över Adlers druid. Vi lyckades kämpa bort den och din alv klöv den graciöst som avslutning, dock inte innan den lilla druidflickan fått sex i constitution damage och en fläng av neurotic cyst som ger en avsevärda nackdelar när man kämpar mot odöda. Nåväl, vi vandrade vidare och dödade ett par ghouls och nått annat smått innan vi utforskat hela tunnelsystemet. Härefter tror jag vi vilade för att hela och så att Adler skulle återfå i alla fall ett i constitution. Det verkar också som om han kommer att behöva en operation av en professionell kirurg för att få bort cystorna. Mums. Det var dessutom någon varelse som var framme och kände på dörren medan vi vilade. När vi gick ner för trapporna för att kolla försvann varelsen bort, men vi beslutade för att inte följa efter då vi inte var i bästa skick just då.
Eftersom vi inte kunde ta oss upp till ytan fanns bara valet att bege oss in i tunneln som försvann ner i vattnet vid stjärnan i område 1 på kartan (jag har ritat det lite mörkare blått också). Då din alv är den enda som är bra på att simma och dessutom mest stryktålig begav han sig modigt ner i tunneln för att se efter och till sist begav vi oss allihopa ner och kom upp i en liten grotta till höger i område 2. Botten i grottan (2a) var täckt med ben och precis när alla utom Emil kommit upp på stranden kom det upp två stora skelettvarelser som grabbade tag i honom, men han lyckades precis undvika dem och vi drog upp Emil. De var en ganska hård strid, men tack vare Daniels summons klarade vi dem till sist.
Vi fortsatte och kom direkt till spiraltrapporna vid 2b som gick 600 respektive 900 fot ner i underjorden varvid luften blev kallare och fuktigare. Efter den sista trappan kom vi in i en korridor där golvet var stenbelagt och väggarna mer ornamenterade med halvpelare som stack ut och alla rum hädanefter var polerade till spegelglans – golv, väggar och tak. Korridoren ledde fram till ett större rum (2c) med en pelargång i mitten som ledde fram till vad som verkar vara en port på bortre väggen. Det är dock ingen verklig dörr utan en utkarvad stenportal dekorerad med demoner och skrikande ansikten. Vid ingången fanns en fälla med spikar som fälldes upp ur golvet. I rummet fanns också en utgång på höger sida sett från ingången. Denna ledde till område 3.
Efter en kort hall kom vi in i ett rektangulärt rum (3a) med en stor pool av mörkt kallt vatten (vi testade att det verkligen var vatten lite senare). Det fanns en valvgång på vardera sida av rummet och i taket ett stor utmejslat demonansikte. Först gick vi in i den vänstra gången (sett från ingången – nedåt på min karta) som leder in till rum 3c, men möttes av en metalldörr med ett märkligt lås och den gick inte att öppna med kraft. Samma typ av dörr mötte oss då vi gick till nästa dörr, dock fanns det en gång åt höger som ledde upp till område 3b. Dessa rum tycktes vara mer sovrum, arbetsrum och förvaring. I rummet låg också tre halvförmultnade kroppar i ceremoniella kläder. Alla tycktes ha begått självmord med knivar som var ornamenterade, fint gjorda och var värda kring 150 guld styck. I rummet fanns också kandelabrar av silver och guld, men jag kommer inte ihåg hur mycket de var värda. Från höger dörr kom en frän stank och vi gick in där först. Det visade sig vara ett förråd med rutten mat och urnor fulla av kalk. I rummet åt vänster fanns ett bord med stolar där det satt ytterligare två kroppar. Rummet rakt fram var ett gammalt bibliotek och det låg fem likadana kroppar på golvet. Tyvärr hittade vi inget intressant bland böcker och rullar. Rummet till höger verkade vara ett balsameringsrum, men innehöll inget av intresse så vitt jag minns. Till vänster var ett mindre rum med en stor stentavla på väggen som föreställde någon människoliknande figur som hölls upp av tentakler – verkade vara kultens nirvana eller något. Innanför fanns ett privat arbetsrum som var tämligen kaotiskt bortsett från ett altare i bortre änden. Då vi inte hittade något att öppna metalldörrarna med återstod endast att dyka ner i poolen i rum 3a vilket blev alvens uppdrag – dock med säkerhetsarrangemang i form av rep och annat. Vattnet verkade dock vara vanligt och på botten hittade vi en större kropp och två barnlik som vi tog upp. På den stora hittade vi ett set med nycklar och de mindre stampade vi på.
Vår första destination blev rum 3c där vi kunde se en sarkofag och omedelbart började en konstant mumlande röst och fram kom tre små odöda barn med igensydda ögon och vassa klor. Efter ett litet tag kom en skelettvarelse upp ur kistan och han halvt genomskinlig och i sin hand höll han en ondskefull kniv. Uppenbarligen var låsen till för att stänga inne något som inte borde släppas ut. Ytterligare två odöda barn kom till striden bakifrån och de var väldigt tåliga även om det för det mesta inte skadade alltför mycket. Den stora varelsen verkade vara ethereal då inga vanliga vapen bet på honom. Som tur var hade du det magiska kortsvärdet och vi hade ytterligare lite magi att kämpa ner honom med under tiden som Emil och våra celestial badgers kämpade med de små. Daggern som vi hittade visade sig vara ond och det var endast min Warlock som kunde plocka upp den utan att skadas (vilket Emil fick erfara), dock har vi inte hunnit testa den än. I sarkofagen hittade vi också en +1 AC-amulett som din alv fick ta hand om. AC 20... apalv =). Efter detta vilade vi ostört ut i arbetsrummet, dock plågades vi alla av mardrömmar. Det var också här vi gick till level 3. Till sist hittade vi också återstående nycklar bakom altaret i arbetsrummet vid 3c tillsammans med ytterligare 500 silver tror jag att det var.
Vi prövade därefter mittengången som leder till 3e, men efter att ha sett att gången började leda nedåt beslöt vi att istället först ta den högra gången (3d). Innanför den högra dörren mötte oss ett rum fullt med kroppar hängande från taket. Fast kanske inte så mycket kroppar som endast skin och ben. Nästan omedelbart hoppade en av... sakerna ner och började röra sig mot oss. Detta var också en väldigt hård strid där du slogs främst, Emil backade upp dig med healing och bankade en del själv, Axel sköt, Adlers orm bet och Daniel slogs genom sina summons. Varelsen lyckades grappla alven men tog sig till sist loss varvid vi alla stod runt och gjorde därvid processen kort.
Till sist fortsatte vi genom den sista gången (3e) som direkt ledde ner till en klippavsats med ett bäcksvart djup och en stor hissanordning. Modigt ställde vi oss tillrätta på hissen och drog i den spak som fanns. Sakta började hissen rulla nedåt och när vi tittade på repsystemet ovan tycktes det som om mängden rep på rullarna inte minskade → magisk hiss! Färden fortsatte ner i 30 timmar! Vid något tillfälle på väg ner såg vi bläckfiskliknande varelser sittande på väggarna omkring oss. Vi beslöt oss för att inte störa dem, att strida på en hiss i ett hål utan botten kändes inte så lockande. Så när vi nådde marken till sist så var alla fullhelade och Adler hade fått tillbaka all constitution (även om han fortfarande har sjukdomen). Vi kom till sist till en enorm grotta (4) med en klippig strand där vi landade och bortom det en sjö som sträckte sig ut i mörkret. Här nere var stenväggarna fulla med lysande kristaller som gav ett dovt blått ljus. Hela stranden var full av krossade skeppsvrak och långt ute (ca 1 km) ut på sjön kunde vi se en ljuspunkt som istället sken med ett mer naturligt ljus. Här slutade vi för kvällen...
Lärdomar från kvällens spel:
- Silvermynt är tungt.
- Om det finns djupt vatten måste vi dyka ner i det.
- Clerics sjunker som stenar.
- Warlocks blir aldrig skadade.
- Vi slår alltid fel initiativordning mot hur vi står.
- Alven var modigast =)
- Emil ska inte plocka upp okända knivar.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar